co to jest brand book?

Brand Book to zasadniczo przewodnik identyfikacji marki. Zawiera wszystkie zasady i funkcje Twojej marki, dzięki czemu możesz zapewnić spójny przekaz marketingowy na różnych platformach medialnych i lokalizacjach geograficznych dla Twojej firmy. W księdze identyfikacji znajdziesz szczegółowe wytyczne lub standardy, które obejmują wszystko, od historii i wizji marki po wartości i misję. Projekt logo, palety kolorów, projekt papieru firmowego, style pisma (czcionki) oraz wykorzystywane obrazy.

W zależności od wielkości firmy i zasięgu marketingowego brand book może zawierać tylko kilka narzędzi marketingowych. W miarę rozwoju firmy możesz poszerzać swoją księgę identyfikacji o szerszą gamę materiałów, w tym wytyczne dotyczące fotografii, obsługę grafiki, media społecznościowe, układy projektowe, reklamy, oznakowanie, merchandising, a nawet styl copywriting i redakcyjny.

Krótko mówiąc, brand book (lub księga identyfikacji) stanowi zarys misji, wizerunku i podstawowych wartości marki. Przede wszystkim jest to sama tożsamość marki, schemat DNA z warstwami po warstwach, od bardziej ogólnych – takich jak cel marki – po bardziej skomplikowane niuanse, takie jak specyfika dotycząca kolorystyki i czcionek. Po połączeniu wszystkich tych elementów powstaje obszerny podręcznik marki, który zapewnia pracownikom i klientom jasną wizję firmy i jej produktu. Każda znana marka ma książkę marki, od Apple, przez Google, aż po Coca-Cola, ale nawet mniejsze marki czerpią z tego korzyści.

Zasadniczo odnosząca sukcesy książka marki powinna mieć następujące elementy:
Nazwa handlowa
Zarys historii marki, etosu i celu / misji
Logo marki, jego odmiany
Ikony
Kolorystyka
Czcionki, rozmiary i odmiany stylu
Obrazy, które odzwierciedlają markę i podają przykłady, jakie obrazy można wykorzystać w strategii marketingowej marki
Język marki i styl komunikacji (na przykład formalny lub nieformalny, odwołujący się do emocji publiczności lub chłodny i wycofany).

Dlaczego brand book jest ważny?

Na konkurencyjnym rynku atrakcyjna marka może stanowić różnicę między sukcesem a porażką. Niektóre z największych firm na świecie napędzane są niesamowitym brandingiem. W rzeczywistości wystarczy wziąć pod uwagę niedawne katastrofy związane z rebrandingiem (np. Gap lub Tropicana), aby uzyskać jasny obraz tego, jak ważna może być Twoja marka. Zastanówmy się teraz, o ile bardziej skomplikowany stał się świat marketingu. Dawno temu miałbyś jakieś wizytówki, reklamę drukowaną lub dwie, a może reklamę telewizyjną, aby podzielić się swoją marką; ale dziś są media społecznościowe, telewizja, druk, strony internetowe, e-mail marketing, lokowanie produktów, a lista jest długa i należy wziąć ją pod uwagę, jeśli chodzi o wizerunek Twojej marki.

Dlaczego warto mieć brand book? Ostatecznie chcesz mieć pewność, że tworzysz łatwo rozpoznawalną markę, która przekazuje spójny wizerunek i przekaz, aby Twoi klienci wiedzieli, kim jesteś, bez względu na to, gdzie Cię znajdą. Niezwykle ważne jest, aby Twoja marka z wytycznymi i standardami były profesjonalnie zaprojektowane. Rzeczywiście, specjaliści od marketingu wykorzystują swoją wiedzę do dostarczania wysokiej jakości projektów graficznych w połączeniu ze skutecznym przesyłaniem wiadomości, dzięki czemu Twoja marka przekazuje równie profesjonalny wizerunek i przekaz.

Pamiętaj też, że logo to tylko jeden aspekt Twojej marki. Chociaż logo jest często kamieniem węgielnym marki, należy je wykorzystywać w określony sposób, w zależności od operacji biznesowych. Skuteczna strategia marki składa się z wielu elementów, które zaczynają się od logo, ale rozszerzają się i obejmują szeroki wachlarz elementów stylistycznych. Zawsze współpracuj ze specjalistami ds. brandingu, aby kultywować wizerunek marki odzwierciedlający Twoją firmę, jej historię, przyszłość, wartości i ogólną osobowość.

Czy Twoja marka potrzebuje księgi identyfikacji?

Absolutnie! Niezależnie od tego, jak duża lub mała jest twoja firma, brand book pomoże utrzymać porządek wśród współpracowników i przedstawi klientowi najbardziej kompletny i osobisty wizerunek marki. Brand book wyjaśnia projektantom, czy dopiero co dołączyli do firmy, czy pracowali tam od lat, pozwala im odnieść się do drobiazgowości czcionek, kolorów, logo podczas projektowania strony internetowej lub tworzenia dodatkowego elementu. Ponadto pomaga zespołowi marketingowemu zrozumieć, jakiego języka należy użyć, kiedy i jak, a także historię, którą marka musi opowiedzieć. Wreszcie tworzy połączenie z klientem, tworząc najbardziej szczegółowy i spójny wizerunek marki, przypominając, że jest to żywa, dynamiczna, rozwijająca się jednostka, z własną osobowością i głosem. Twój brand book to najlepszy sposób na dotarcie do klientów i pokazanie im, że w rzeczywistości wyznają te same wartości i zasady. Jest to również sposób na ustanowienie wspólnego języka wizualnego i werbalnego dla każdego, kto ma kontakt z Twoją marką – w swoich wytycznych dotyczących marki na 2017 r. Unicef ​​podkreśla, że ​​ich książka marki jest niezbędnym narzędziem, nieodłącznym elementem wszelkiej komunikacji.

Jak stworzyć brand book?

Wytyczne dotyczące marki można podzielić na dwie podstawowe gałęzie: styl i szczegóły techniczne, które można również rozumieć jako wizualne i tekstowe języki marki.

Projektuj swoją markę.

Aspekty projektowe dotyczą sposobów wizualnego komunikowania się marki z odbiorcami. Cokolwiek robisz, pracując z efektami wizualnymi, zawsze staraj się docierać do odbiorców w każdym aspekcie procesu projektowania: od kolorów, czcionek po obrazy, który będzie dla nich atrakcyjny.

Kolorystyka.

Twoja paleta kolorów to wybór kolorów i odcieni, które Twoja firma wykorzysta do ukształtowania całego wizualnego aspektu marki. Ta kolorystyka będzie następnie zarządzać wszystkimi gałęziami projektowania marki, w tym logo, ikonami, wszystkimi wizualnymi materiałami marketingowymi i, oczywiście, witryną firmy. Przy wyborze kolorów kluczem do sukcesu jest prostota: wybierz maksymalnie 5 kolorów, chociaż 3 są idealne – powinny to być podstawy (baza), akcent i neutralność. Główny kolor (baza) będzie najbardziej dominującym kolorem Twojej marki. Akcentem będzie odcień, który zostanie użyty z bazą, aby stworzyć dodatkowe zainteresowanie wizualne, a neutralny zostanie użyty jako tło. Podczas wybierania kolorów możesz użyć następujących 4 podejść:

Monochromatyczność: jeden kolor i kilka innych niewielkich zmian w odcieniu tego samego koloru.

Kontrast: kolory naprzeciw siebie w kole kolorów dają żywy efekt dzięki kontrastowi: jak czerwony i zielony lub żółty i fioletowy.

Triada: kolory, które tworzą trójkąt w kole kolorów, również tworzą kontrast i zainteresowanie wizualne.

Analogia: kolory, które są blisko siebie w kole kolorów, takie jak żółty, pomarańczowy i czerwony.

Decydując o tym, z jakimi kolorami chcesz skojarzyć swoją markę, weź pod uwagę teorię kolorów i psychologiczne efekty, jakie mają niektóre kolory. Zobacz następujące marki i kolory, których używają:

Logo.

Logo jest jak mini przedstawiciel Twojej marki, znany obraz, który społeczeństwo rozpozna wizualnie i świadomie lub podświadomie przypomni Twoją firmę i produkty. W części dotyczącej logo należy zilustrować i wyjaśnić, w jaki sposób i gdzie należy go stosować, wyszczególniając wymagania dotyczące kolorów i rozmiarów.

Projektując logo, podobnie jak w przypadku kolorów, zachowaj prostotę i upewnij się, że odzwierciedla ono Twoją markę i nie jest zbyt nieuporządkowane lub mylące. Jednym ze świetnych przykładów jest ewolucja logo giganta internetowego Amazon.

To, co zaczęło się w latach dziewięćdziesiątych, logo, w którym zbyt wiele się dzieje, z tłem wody i sprzecznymi kolorami tekstu, przekształciło się w czyste, minimalistyczne i rozpoznawalne logo, które wszyscy znamy dzisiaj. Zaimplementowano tylko dwa kolory wraz ze strzałką, która uśmiecha się do użytkowników, tworząc subtelny i podświadomy pozytywny efekt.

W swoich wytycznych dotyczących marki Amazon przedstawił każdy aspekt tego, w jaki sposób logo powinno zostać wdrożone, a także, w jaki sposób kategorycznie NIE powinno się go używać:

Czcionka.

Podobnie jak w przypadku kolorów, każda czcionka będzie miała swój niepowtarzalny wpływ na odbiorców. Dzięki szerokiej gamie dostępnych czcionek na pewno znajdziesz coś, co dokładnie odzwierciedla Twoją markę. Ta sekcja księgi identyfikacji powinna zawierać wszystkie drobiazgi dotyczące czcionek, których chcesz używać w swojej marce, a także gdzie i jak należy używać każdej czcionki (na przykład na plakatach, na stronach internetowych, a nawet w kampaniach reklamowych). Powinieneś zidentyfikować co najmniej dwie czcionki: główny krój pisma, którego należy użyć w tekście, oraz drugi krój pisma w nagłówkach. Podobnie jak w przypadku innych sekcji, może być tak złożony i szczegółowy, jak potrzebujesz, lub podstawowy i do rzeczy.

Ikony.

Te małe symbole rozrzucone po twoich stronach internetowych – taka prosta rzecz do przeoczenia. Ale są one bardzo ważne, więc upewnij się, że wszystko dobrze współgra. Projektując ikony, przechowuj listę kontrolną wszystkich elementów, które należy wziąć pod uwagę w pobliżu, ponieważ pomoże to zachować spójność i skoncentrować się na ich dopasowaniu do marki. Mogą być małe, ale zwiększają ogólne wrażenia klienta podczas interakcji z firmą i tworzą spójne (a zatem godne zaufania) wrażenie: przy uwzględnieniu drobnych szczegółów że nic nie wygląda nie na miejscu.

Uwzględnij całą ikonografię w instrukcji marki, a także czas, miejsce i sposób użycia każdej ikony, nie zapomnij też o ikonach aplikacji jeśli masz. Upewnij się także, aby określić parametry, których należy przestrzegać podczas tworzenia nowych ikon, tak jak zrobiło to iHeartRadio:

Historia marki.

Każda marka ma swoją historię – a każda firma była kiedyś tylko pomysłem. Możesz zachować tę część krótką i uroczą, ale im więcej się w to zagłębisz, tym bardziej klienci będą mogli połączyć się z marką. To tak, jakby poznać osobę: wszyscy, których kiedykolwiek spotkałeś, w pewnym momencie wydawali się ci nieznani i odlegli, ale kiedy poznałeś ich osobistą historię i znalazłeś z nią jakiś związek, najprawdopodobniej nie była już Tobie obojętna. Ta sama zasada ma zastosowanie do Twojej marki – jest to także rodzaj żywej, oddychającej istoty. Reprezentuje zestaw pomysłów, które należy wyrazić otwarcie i z charakterem, aby świat mógł się z nim związać.

Przydatne wskazówki.

Zrób książkę tak szczegółową lub tak podstawową, jak potrzebujesz. Połóż nacisk na rzeczy, które mają największe znaczenie – być może czcionki nie są dla Ciebie tak ważne, ale kolorystyka jest kluczowym elementem Twojej marki. Oczywiście, im bardziej szczegółowe wytyczne, tym lepiej, ale nie można uwzględnić wszystkiego! Zapoznaj się z funkcjami, które mają największe znaczenie.

Uwzględnij szczegóły techniczne aspektów projektowych, aby umożliwić nowym i starym projektantom szybkie odwoływanie się do nich w razie potrzeby. Jest to jedna sekcja, w którą warto zainwestować trochę czasu i wysiłku, ponieważ nie tylko ułatwi pracę pracownikom, ale także pozwoli zachować doskonałą spójność ze wszystkimi logo, ikonami i kolorami.

Poświęć sekcję zaleceniom i zakazom – zapobiegnie to nieoczekiwanym niespodziankom i zapewni komunikację Twojej marki tak, jak lubisz, a także nie pozwoli nikomu stać się zbyt kreatywnym.

Na koniec pamiętaj, aby zachować spójność przez całą książkę. Rzeczy, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się niezwiązane – takie jak paleta kolorów i typografia – powinny się ze sobą łączyć jak puzzle, aby stworzyć spójny, jednolity wizerunek marki.

Z przyjemnością porozmawiamy o twoich celach. Skontaktuj się z nami, aby ustalić kreacje dla Twojej marki.

Moglibyśmy zrobić piękny biznes razem

nie wiesz od czego zacząć?